לוגו סמארט לואו

המדריך המלא לפירוק חברה מרצון

חברות מסוימות מתקיימות במשך שנים רבות, בעוד אחרות נסגרות לאחר פרק זמן קצר. כך או כך, הסיבות בגינן מוחלט על פירוק חברה מרצון הן מגוונות ומשתנות בין כל חברה וחברה. הליך פירוק חברה הוא עניין משפטי ובירוקרטי, ועל מנת שהוא יתבצע בצורה חוקית ונכונה, הכנו עבורכם את המדריך המלא לפירוק חברה מרצון.

פירוק מרצון בהליך מזורז

אחת הדרכים לפירוק חברה מרצון היא באמצעות הליך מזורז. פירוק של חברה מרצון עשוי לקחת זמן, גם אם יש היענות והסכמה מצד אלו שבעלי הסמכות להכרזה על פירוק החברה. מתוך הבנה שהבירוקרטיה וכמות הזמן שעשויה להתבזבז על פירוק חברה יכולות ליצור בעייתיות עבור בעלי החברה, הנושים והעובדים, נקבע מסלול מקוצר לפירוק מרצון של חברה בצורה מזורזת. המסלול רלוונטי רק לחברת יחיד, שיש לה בעלים אחד שמחזיק בכל המניות ושאין בה דירקטורים נוספים. חברה ששולט בה תאגיד אחד לא נחשבת למי שיכולה לבצע את ההליך המזורז. את ההליך יש להתחיל במילוי טופס פירוק מרצון, שיוגש אל רשם החברות. לאחר סיום השלב הראשון, המתאפיין בבירוקרטיה ענפה, יינתן האישור מרשם החברות, וניתן יהיה לפתוח בשלב השני של מילוי הטופס.

סגירת חברה בע"מ

כשאנו מדברים על פירוק חברה מרצון, אנו מדברים על פירוק של חברה בע"מ. המשמעות של פירוק החברה היא סגירה שלה. החברה תיסגר ברשם החברות ולא תוכל עוד לבצע את הפעילות העסקית שלה. חברה בע"מ יכולה להיסגר מרצון בשלושה מצבים: כאשר עוד יש לה כושר פירעון מסוים, כאשר היא חדלת פירעון ובית המשפט מפקח על ההליך, או בכפייה על ידי החלטת בית המשפט. לכל אחד מהמצבים הללו יש הבדלים, הן מבחינת הנסיבות שמובילות לקבלת ההחלטה בדבר הסגירה, והן מבחינת ההליך הבירוקרטי והמשפטי שיש לבצע לצורך סגירתה.

פירוק חברה עם חובות

כאשר החובות שמצטברים לחברה מסוימת עולים על סך הכסף הנזיל שיש בחשבונות שלה, וכן על סך הנכסים שלה, היא נכנסת למצב של חדלות פירעון. במצב הזה היא לא יכולה לשלם לנושים, והם יכולים לפעול לפירוק החברה. הפירוק יתבצע בפיקוחו של בית המשפט, אך לא על ידיו. בשלב הראשון, תתקיים אסיפה כללית של הנושים ושל בעלי המניות, שמטרתה העיקרית תהיה למנות מפרק מוסכם. אם לא יגיעו להסכמות בדבר זהות המפרק, בית המשפט יטפל בעניין. לאחר מינוי המפרק, תודיע החברה לרשם החברות על הפירוק המתוכנן, והמפרק יתחיל בעבודתו. הוא יפעל למחיקת החובות ויכנס את נכסי החברה לשם כך.

סיבות מגוונות לפירוק חברה מרצון

כאשר מחליטים לפרק חברה מרצון, ולחברה עדיין יש כושר פירעון מסוים, בין אם מדובר על כושר פירעון כזה או אחר, עשויות להיות לכך מספר סיבות מגוונות. למשל, חברה עשויה להיות עם כושר פירעון כלשהו, אך לא להיות מספיק רווחית, מה שיגרום לבעלי החברה לרצות לפרק אותה. חברה עשויה להיכנס לפירוק מרצון אם בעלי המניות יחליטו שהם מושכים את ההון שהושקע בחברה, מה שיצדיק במרבית המקרים פירוק שלה. גם סכסוכי שליטה מובילים לא פעם לפירוק של חברה מרצון בהליך סדור.

פירוק החברה בליווי עורך דין

פירוק חברה הוא הליך משפטי ובירוקרטי מורכב. במידה וההליך מתבצע בצורה שאינה תקנית, רשם החברות ובית המשפט עשויים להתערב ולפגוע באינטרסים של חלק גדול מאוד מהמעורבים בפירוק החברה. על מנת שפירוק החברה יתבצע בצורה חוקית וללא בעיות לא צפויות, כדאי לשכור את השירותים של משרד עורכי דין, שמתמחה בפירוק חברות. למשרד זה אמורה להיות הבקיאות הנדרשת בחוק החברות, כמו גם הניסיון הרלוונטי בביצוע ההליך.

בעלי מניות ופירוק חברה מרצון

בחברות שאינן חברות יחיד, בעלי המניות הם חלק משמעותי ובלתי נפרד מהחברה. אחת מהזכויות של בעלי המניות, שמחזיקים יחדיו במניות של החברה, היא להחליט על פירוק מרצון של החברה. אם בעלי המניות מחליטים על פירוק מרצון, הם ימנו מפרק שיצטרך להגיש תצהיר לרשם העמותות. המפרק ממונה על ידי בעלי המניות באספה כללית. הסכמות קודמות בין בעלי המניות מובילות למינוי מהיר של המפרק. רק לאחר מינויו הוא יוכל להכין את התצהיר, שצריך להיחתם על ידי רוב הדירקטורים בחברה. לאחר שיקבל את האישור מרשם העמותות, יוכל לפעול המפרק למחיקת החובות של החברה, ובסופו של דבר לכינוס אספה סופית של בעלי המניות, שיאשרו את הדו"ח הסופי שיגיש להם המפרק.

פירוק החברה על ידי בית המשפט

חברה יכולה להחליט שהיא מגישה בקשה לבית המשפט, על מנת שזה ידאג לפירוק שלה. גם נושה מסוים יכול להגיש בקשה לפירוק החברה אל בית המשפט. אם הוא יצליח לשכנע את בית המשפט בכדאיות ונכונות פירוק החברה, מסיבות שונות ומגוונות, בית המשפט עשוי להכריע שהחברה אכן תלך לפירוק. במידה והחברה רוצה להתפרק מרצון, והיא רוצה לעשות זאת באמצעות בית המשפט, היא תפנה אל בית המשפט המחוזי בעניין זה באמצעות עורך הדין שלה.

התערבויות שונות של בית המשפט

בכל מה שקשור לפירוק חברה מרצון, חשוב לשים לב לתפקיד של בית המשפט ולסמכויות השונות שיש לו. בית המשפט לא משמש רק כגורם שיכול לפרק חברה מרצון של החברה עצמה, שיכולה כאמור לפנות אליו. בית המשפט הוא גם בעל סמכויות של פיקוח על הליך של פירוק חברות מרצון, כמו למשל בפירוק חברה על ידי הנושים שלה. בנוסף, בית המשפט עשוי לקבל החלטות משמעותיות הקשורות אל הליך הפירוק, כמו מינוי המפרק.

כושר פירעון החברה

אחד הדברים החשובים ביותר שיש לשים לב אליהם כאשר מפרקים חברה מרצון, הוא כושר הפירעון שלה. כושר פירעון מוגדר כמצב בו יכולה החברה לפרוע את החובות שלה באמצעות נכסים שברשותה, כולל נכסים נזילים, במועד בו חלים החובות. פירוק של חברה מרצון בעלת כושר פירעון יהיה בהכרח שונה מפירוק של חברה מרצון שמגיעה למצב של חדלות פירעון, מצב בו היא אינה מסוגלת לפרוע את חובותיה בזמן.

הזכויות של העובדים

ברוב המוחלט של החברות שמפורקות, מרצון או שלא מרצון, ישנם עובדים. העובדים האלו הם גם למעשה חלק מהנושים, מכיוון שהחברה חייבת בתשלום המשכורת שלהם ומימוש שאר הזכויות שלהם בעלות הערך הכספי, כמו ימי חופשה או תשלום נסיעות. כשחברה פורעת את החובות שלה, לרוב הראשונים בתור הם מי שיש להם זכויות שעבוד על נכסי החברה, שאלו הבנקים לרוב. אחריהם, מי שנמצאים בדין קדימה יוכלו לפרוע את החובות שלהם, ועובדים נכנסים לקטגוריה הזאת. בתי המשפט עסקו בסוגיות כאלו וקבעו תקרה מסוימת לשכר שניתן יהיה לשלם לעובדים כחלק מדין הקדימה בעת פירעון החוב.

הליך משפטי לכל דבר ועניין פירוק חברה מרצון הוא לא דבר פשוט בכלל. ישנן סיבות שונות שמובילות את בעלי המניות, בעל חברה יחיד או את הנושים להחליט על פירוק החברה. על מנת שהחברה תהיה מפורקת מרצון ללא בעיות, ועל מנת שההליך יהיה תקין מבחינה משפטית, יש להסתייע בסיוע משפטי מעורך דין. במקרים של חברות גדולות, מוטב לקבל שירותים משפטיים ממשרד עורכי דין שמתמחה בנושא.

המאמר נכתב באדיבות: ואקנין יריב משרד עורכי דין בעפולה

מאמרים אחרונים

יש לכם שאלה?

אנחנו זמינים לכל דבר